torsdag 11. oktober 2012

Pynt med Hortensia

 
Jeg har fått øynene opp for denne vakre blomsten. I flere år har jeg hatt den i potter på verandaen og når høsten og kulden setter inn visner den henn. Hva gjør man da? Jeg hadde lest om at man kan plante den ut og den vil overvintre. Men med mine grønne fingrer fikk jeg ikke dette til. Ikke hjalp det heller at mannen i huset klarte å klippe over busken med gressklipperen på våren. 
 
I år derimot har jeg klart å få den til å blomstre igjen og i en annen farge og den er like vakker den dag i dag.
 


 
 
 For ikke så lenge siden var jeg i en konfirmasjon hvor vertinnen hadde laget så nydlige blomsterdekorasjoner av Hortensia. Bare se på disse.
 
 





 
Er de ikke vakre? 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei :) jeg ble inspirert til å lage oppsatser etter bildet av blå hortensia , roser og eføy. Jeg brukte oasis og opplevde at hortensiaen visnet etter bare 10-12 timer i romtemperatur.. Glad det var en prøveoppsats før konfirmasjonen. Har de virkelig så kort holdbarhet? Mvh Sidsel.

tibi sa...

Hvis jeg ikke husker feil, så ble disse laget dagen i forveien og de stod i vann under hele konfirmasjonen. Litt vanskelig å se på bildene.

Unknown sa...

Hvis man bruker hortensia til dekorasjoner rett fra planten er er det en fordel å kutte den av kvelden i forveien, og la den drikke seg opp på kaldt vann på kjølerom/kjøleskap før den settes i oasis eller vaser i romtemeratur. Man kan også til nød prøve å redde dem ved å snitte dem på nytt om de har klappet sammen og gi dem nytt og kaldt vann.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...